درباره شغل کلیدسازی بیشتر بدانیم

درباره شغل کلیدسازی بیشتر بدانیم

26 اردیبهشت1399
درباره شغل کلیدسازی بیشتر بدانیم

.

امروز در سایت کلیدسازی شبانه روزی و سیار ماهان قصد داریم در مورد شغل کلیدسازی کمی بیشتر صحبت کنیم.
هرچیزی در این عالم، گرچه ظاهری نوین دارد. اما وابسته به گذشته ای طولانی است. از جمله آنها می توان به کلید سازی و کلید ساز اشاره کرد. تاریخچه آن را می توان از آن زمان که انسان از مادر خود به واسطه عقلش جدا شد و راه خدا را به سوی دور بودن از مادر خود، طبیعت، آغاز کرد، دانست. آن شروع را می توان به دوره کشف آتش متعلق دانست.

عقل انسان او را از همان ابتدا، به سوی آرامش و داشتن آسایش بیشتر می کشاند. از این رو انسان بعد از گرم شدن از آتشی که عقلش برایش فراهم آورده بود. پا به سفری طولانی از پیشرفت گذاشت. مهمترین قسمت از آرامش که آن زمان ها نیز به آن پی برده بود، نیاز به امنیت بود. در ابتدا این نیاز در برابر خطر حیوانات و آب و هوا و ... بود. در یک کلام طبیعت. اما بعد از فایق آمدن نسبی بر این هجوم ها، انسان ها در برابر هم نوعان خودشان، دچار تهدید شدند. و از آنجایی که انسان دارای عقل است و مختار است که عقل را در راه خیر به کار ببرد یا شر، بنابراین در هجوم به امنیت همنوع خود پیشرفت می کرد و می کند، از این رو آپشن های امنیت نیز به تناسب آن افزایش می باید و خود تبدیل به یک علم و هنر در صنعت شده است. در ادامه می خواهیم به سراغ یکی از مهمترین و لازم ترین آپشن هر امنیت و هر جایی، یعنی کلید و کلید ساز به پردازیم. با مشاغل مرتبط آن مانند شغل قفل ساز و .. آشنا شویم.

با شغل کلید ساز بیشتر آشنا شوید :

قفل و کلید، پایه ترین جزء امنیت

اولین و مهمترین جزء امنیت که در هر جایی و هر زمان مورد استفاده قرار میگیرد قفل می باشد. و هر قفلی برای باز شدن نیاز به کلید دارد. پس با این حساب می توان گفت کلید سازی شغل دائم و می تواند با درآمد خوبی باشد.

فلسفه قفل و کلید را اگر بخواهیم بگوییم به اینجا خواهیم رسید که برای داشتن امنیت اولین اتفاق این است که از ورود و باز شدن درب ورود جلوگیری شود. بنابراین باید درب در هرصورت بسته باشد. اما این درب باید در برابر صاحب خود و کسی که مجاز به ورود است راحت باز شود و اجازه ورود دهد. در این صورت نمی توان خود درب را تغییر داد. باید چیزی به آن اضافه کرد که در عین سخت بودن در برابر دیگران در برابر صاحب خود نرم و مطیع باشد. این دقیقا همان چیزی است که آن را قفل و کلید می گویند. قفل مانع از باز شدن درب در هر حالتی می شود. مگر در صورتی که کلید مورد نظرش بر آن بنشیند و آن را باز کند.

هر کلید و قفلی مختص یکدیگر و مستقل از بقیه هستند. در واقع کلید و قفل مانند پازل می مانند یکی مکمل دیگری است. تفاوت آن پازل در این است که یکی از اجزا ثابت و دیگری متغیر است. در صورتی که این دو قطعه درست در کنار هم قرار بگیرند، در آن صورت می توان درب را باز کرد.

بنابراین سخنی که گفتیم می توان حساس ترین و مهم ترین قسمت شغل کلید ساز و یا شغل قفل ساز را در این دانست که بتواند اولا قفلی مستقل از بقیه قفل ها طراحی کند تا کلیدی دیگر بر آن ننشیند. سپس تواند مکمل آن که همان کلید است را درست برای آن طراحی و تعریف کند.

 
کلید ساز، یک مهندس امنیت

زمانی که از کلید و کلیدساز حرف میزنیم اولین چیزی که به خاطرمان می آید کلید و قفل معمولی است که بر هر دری می توان آن را یافت. اما با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه ها دزدی و نحوه ورود، کم کم این نوع قفل و کلید کارایی خود را از دست دادند. اما راه حل این نبود که از اصل و موجودیت قفل  و شغل قفل ساز عبور کرد. باید آن را تقویت کرد، باید راه هایی بر پیشرفت آن پیدا کرد. و این اتفاق افتاد. درواقع در یک واژه عام امنیت مدیون دزدی  و ورود های غیر مجاز است. زیرا هرچه آن ها پیشرفت بکند امنیت نیز مجبور به پیشرفت است و این دو به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

این پیشرفت ها موجب شد که در شغل و حرفه کلید ساز انواع قفل ها و کلید ها تحت شکل ها  وطراحی های مختلفی تولید شود. این پیشرفت همزمان با پیشرفت تکنولوژی توانست پیشرفتی شگرفت داشته باشد و به نوعی با ظهور تکنولوژی انقلابی در شیوه کار قفل  و کلید پدید آمد. کلید و قفل که باید مانند پازل به یک دیگر که حتی در دیواره های غارهای مصر باستان نیز از آن نقاشی ها شده است به سمت جایی رفته است که پازل را پیچیده تر و معمایی تر کند.

این پیشرفت از دو حالت خارج نیست. کلید ساز  و شغل قفل ساز یا باید در کلید تغییراتی ایجاد می کند یا در قفل. تغییرات ظاهری و طراحی ریزتر پازل با ریزه کاری ها تا جایی پاسخگو بود. از یک جا به بعد باید تغییری بنیادی تر داده می شد. مانند درب گاوصندوق ها که کلید خود نیز به نوعی تبدیل به جزئی ثابت شده است و بر روی قفل قرار دارد. در ادامه بیشتر از انواع قفل و کلید در حرفه کلید ساز خواهیم گفت.


انواع قفل و کلید در کلید سازی

با تعاریفی که از قفل و شغل قفل ساز و کلید ساز در بالا ارائه کردیم در ایجا بهتر است کمی با انواع قفل  و کلید آشنا شویم. موارد زیر تنها مثالهای کوچکی از دنیای عظیم این حرفه کلید ساز هستند.

1- دستگیره ساده: احتمالا این مدل از قفل و کلید را در درب اتاق خواب ها و درب های داخلی مشاهده کرده اید. این نوع قفل و کلید بیشتر از آن که برای بسته نگه داشتن درب مورد استفاده قرار بگیرند، جنبه تزئیناتی دارند.

2- Dead Bolts : این نوع قفل  ها را می توان جزو جدید ترین و قوی ترین قفل ها در دنیای کلید ساز دانست. این نوع قفل از مکانیزمی جدا از دستگیره در عمل می کنند و به نوعی مستقل از آن می باش. این باعث شده است که امنیت درب ها بیش از گذشته تامین شود.

3- قفل بدون کلید: وقتی می گوییم مکانیزم کلی کلید و قفل در حرفه کلید ساز عوض شده است. یعنی در قفل های نوین دیگر پازل به شکل فیزیکی نیست و صفر و یک ها جای خود را به این پازل های فیزیک داده اند. یعنی در قفل یک سری اطلاعات به شکل صفر و یک ذخیره شده اند و این اطلاعات با اطلاعات کارت ( همان کلید سنتی ) مقایسه می شود.  از مزیت های این نوع قفل  ها در این است که احتمال یونیک و منحصر به فرد نبودن قفل تقریبا نزدیک به صفر است و از طرف دیگر احتمال شسته شدن و نفوذ به آن بسیار سخت تر شده است. البته استهلاک کمتر نیز جزوی از محاسن آن به شمار می رود.

انواع بسیاری دیگر در این شغل و حرفه کلید سازی امروزی مورد استفاده قرار می گیرد که باعث شده است این شغل دیگر به حالت سنتی و قدیم خود باقی نماد و تبدیل به یکی از به روز ترین شغل های دنیا شود.

 کلید ساز، فراتر از یک تجربه

در ایران معمولا برای فراگیری یک شغل یا یک تخصص لازم و کافی بود که نزد استادی مشغول به کار شد و با تجربه اندوخته کم کم به صورت مستقل به آن حرفه پرداخت. اما با گذشت زمان و افزایش ارتباطات به ملل مختلف و پیشرفت علم در هر زمینه ای،دیگر تجربه کافی نیست و در دوشادوش آن لازم است که دانش آن کار را بیاموزیم و البته آن را همگام با علم روز دنیا پیش ببریم.

شغل قفل ساز و کلید ساز این روزها اگر بخواهند به همان قفل  وکلید گذشته اکتفا کنند دیگر باید برای انتهای شغل خود همان را متصور بشوند که امروزه شغل هایی مانند درشکه چی یا آهنگری آن را تجربه کرده است. کلید ساز باید بتواند خود را ا علم روز دنیا  در امنیت و افزایش امنیت درب و قفل همگام کند. بتواند قفل  و کلید جدید را نصب  و رفع عیب کند و حتی بتواند در صورت بروز مشکل بتواند آن را رفع کند. وقتی جایی یا کسی می خواهد به سراغ استخدام کلید ساز برود مسلما منظورش تنها قفل و کلید ساده نیست. او می خواهد کسی را پیدا کند که بتواند با هوشمند ترین قفل ها نیز کار انجام دهد. در واقع استخدام کلید ساز در حد و اندازه استخدام یک مهندس امنیت است. بنابراین اگر فکر میکنید این شغل و رشته جذاب است و یا دوست دارید در آن پیشرفت کنید. علم را فراموش نکنید. علم و همگامی با صنعت روز و تجربه می تواند سه ضلع از مثلث موفقیت محسوب شود.

توانمندی های یک کلید ساز و شغل قفل ساز

کلید ساز و شغل قفل ساز مانند هر شغل دیگری برای خود شرایط  و توانمندی های خاصی را میطلبد. این توانمندی ها در این جهت است که فرد بتواند در شغل کلید ساز و شغل قفل ساز موفق باشد و یا اگر بخواهد در  جایی به عنوان استخدام کلید ساز کار بیابد بداند چه توانمندی های و ویژگی هایی لازم است.

برخلاف ظاهر این شغل، کلید ساز مانند هنرمند می باشد و باید بتواند ظریف کاری های بسیاری را انجام دهد. بنابراین می توان گفت اولین ویژگی عمومی که کلید ساز باید داشته باشد این است که بتواند دست و بازوی خود را ثابت نگه دارد و کنترل صد در صد روی آن داشته باشد. مورد دیگر توانایی چشمی بالا برای دیدن از نزدیک و توانایی تفکیک کردن اجسام در نزدیک نیز بسیار می تواند مهم باشد. زیرا حتی در روی کلید های معمولی نیز برجستگی ها و زیر و بمی آن ها می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار در باز و بسته کردن درب باشد.

توانایی استدلال کردن شاید دور از ذهن ترین ویژگی برای این شغل محسوب شود. همانطور که گفتیم قفل و کلید مانند پازل می ماند و پازل یعنی معما و معما تنها با استدلال حل می شود. بنابراین کسی  که استدلال قوی تری داشته باشد می تواند در این شغل موفق تر باشد.

در یک کلام شغل کلید ساز را می توان شغلی جذاب و با درآمد دانست در صورتی که این توانمندی ها به علاوه علاقه در آن وجود داشته باشد. این ها تماما باعث می شود انسان ناخودآگاه بخواهد خود را همگام با علم روز و صنعت دنیا پیش ببرد که ومجموعه این اتفاقات می تواند یک موفقیت بزرگ را رقم بزند.

دستگاه پایه ای یک کلید ساز

کلید ساز و شغل قفل ساز جزو کسانی هستند که وسایلی خاص و دستگاه های مخصوص به خود را دارند که تنها در حرفه آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین این وسیله را می توان دستگاه تراش دانست. این دستگاه امروزه به دو حالت دستی و کامپیوتر در بازارها موجود می باشد و مورد استفاده کلید ساز است. دستگاه تراش برای ساخت انواع کلید ها مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است این کلید به عنوان کپی از روی کلیدی دیگر باشد یا به عنوان کلید جدید طراحی شود. البته این نکته را باید گفت که کلید ساز معمولا بسیار کم سراغ طراحی و ساخت کلیدی جدید می ورند و ترجیح می دهند کلیدی را زا روی کلیدی دیگر کپی کنند. این کار تقریبا با سهولت با دستگاه تراش قابل انجام می باشد.

البته نوع کلید در این که از چه دستگاهی استفاده شود نیز بسیار مهم است. به طور مثال برای این که بتوان یک سوئیچ ماشین را کپی کرد بسیار پیش شرط ها موجود می باشد و تنها کلید و برآمدگی های روی آن برای روشن شدن ماشین کافی نیست و به اصطلاح این نوع کلید ها درای پینی می باشند که باید آن نیز در سوئیچ جدید اعمال شود.


در نهایت می توان گفت که کلید ساز و شغل قفل ساز جزو مطرح ترین و بهترین شغل های آزاد در ایران محسوب می شوند. البته استخدام کلید ساز نیز در ایران وجود دارد و ممکن است شرکت یا فردی به هر دلیل بیشترین یا غالب ترین اموراتش مربوط به کلید ساز است. از این رو استخدام کلید ساز در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان اول وجود دارد. البته امید است که صنعت کلید و قفل در ایران از حالت کپی و خرید صرف به حالت تولید رسیده و بتواند در بازار جهانی با صنعت قفل و کلید در حوزه امنیت رقابت بکند.


منبع : alloestekhdam.com

نظرات
ارسال نظر