چه کنیم تا از سرقت خانه مان جلوگیری کنیم

چه کنیم تا از سرقت خانه مان جلوگیری کنیم

6 شهریور1397
چه کنیم تا از سرقت خانه مان جلوگیری کنیم



چه کنیم تا از سرقت خانه مان جلوگیری کنیم - 10 روش برای امن سازی خانه


روش‌ها و توصیه هایی که برای جلوگيری از سرقت منزل به کار برده می شوند زیادند. برای امن سازی منازل، فاكتورهای مهمی ‌وجود دارند كه بايد به آنها توجه شود. زمانی كه سارقان دست به كار می‌شوند، بهترين زمان برای سرقت در طول روز است كه بيشتر افراد عمدتاً سر كار هستند. جالب است بدانید طبق آمار موجود، ‌نزديك به 40درصد سرقت‌ها از نوع جبری نیستند. اين بدين معناست كه سارقان توانسته‌اند با راه رفتن، بالا رفتن يا سينه‌خيز به راحتی و مانند آنكه مالك كليد در را جا گذاشته باشد، وارد منازل شوند.

برای جلوگيری از ورود متجاوزان به حريم منزل خود، نياز نيست آن را به يك دژ محکم تبديل كنيد. راه‌های متعددی وجود دارند كه خرجی ندارند؛ كافي است كمی‌ منطق به خرج دهيد. در ادامه 10روش كم هزينه و سريع برای تبديل منزل آرزوهايتان به پناهگاهی امن‌تر را به شما معرفی می‌کنیم.

   روش نخست: قفل و بست فراموش نشود

بيش از 40 درصد سرقت‌ها از منازل بدون اعمال زور يا تلاش طاقت‌فرسا ازسوی سارقان صورت می‌پذيرد. اين بدين معناست كه بسياری ازافراد بدون اينكه در و پنجره‌ها را قفل كنند، ازمنزل خارج می‌شوند. اگر در منزلتان به قفل شب بند يا در محافظ مجهز است، حتماً آن را ببنديد. همچنین از بسته بودن در‌های بالكن و در و پنجره‌های كشويی اطمينان حاصل کنید و مطمئن شويد كه با لگد زدن باز نمی‌شوند. ممكن است جهت ايمن‌سازی بيشتر منزل، نياز به تعويض قفل‌ها و خريداری قفل‌های مقاوم‌تر و بهتر داشته باشيد. حتماً اين كار را بكنيد، چراكه وسايل منزلتان بسيار باارزش‌تر از قيمت يك يا چند قفل مقاوم هستند.

    روش دوم: هوشيار باشيد

اگرچه اين خبر خوبی است كه بدانيد هم‌محله‌یی‌هایتان مراقب منزل شما هستند، اما شما نيز بايد مراقب خود باشيد. اگر مراقب عملكرد خود نباشيد، ممكن است ناآگاهانه فرش قرمزی برای جلب توجه سارقان پهن کنید.

اگرچه ممكن است از نشانه‌های ابتلا به پارانویيد باشد، اما مشخصات و برنامه‌های سفر خود را محرمانه نگه داريد. به عنوان مثال كافي است يك شخص نام و نام خانوادگی شما و آدرس محل سكونتتان را بداند تا به راحتی و تنها با چند كليك تلفن منزل و اطلاعات جالب توجه ديگری از شما به دست آورد. قبل از شروع سفر، در مورد آن با دوستانتان در حضور افراد غريبه سخن نگویيد، چراكه ممكن است شخصی در همان حوالی از گفته‌های شما يادداشت ذهنی بردارد. توجه شما به اين نكات می‌تواند بسيار مؤثر و نتيجه‌بخش باشد.

     روش سوم: همسايگان خود را بشناسيد

شناختن افرادی كه در مجاورت آنان زندگی می‌كنيد، يكی از مهمترين گام‌های امنيتی است كه می‌توانيد برداريد. از محله‌هايی كه در آنها افراد همديگر را می‌شناسند، كمتر گزارش سرقت دريافت می‌شود. دليل آن این است كه افراد يكديگر را می‌شناسند و افراد غريبه بيشتر به چشم می‌خورند. مضافاً افراد در چنين محله‌هايی خود را مسوول برقراری امنيت محله می‌دانند.

در صورتی كه اجاره‌نشين هستيد، شما دلايل بيشتری برای شناخت همسايگان هم محله خود داريد، چراكه آمار نشان می‌دهد احتمال سرقت از اجاره‌نشينان 85درصد بيشتر از مالكان است. شايد علت آن باشد كه اجاره‌نشينان كمتر همسايگان و هم محله‌یی‌های خود را می‌شناسند و كمتر برای امنيت محله اهميت قایلند، چراكه دير يا زود بايد از آن محله كوچ می‌كنند.



   روش چهارم: قبل از سفر آماده باشید

آمار سرقت از منازل در ايام عيد نوروز و تعطيلات تابستان افزايش می‌يابد. اگر قصد سفر داريد، قبل از سفر همسايگان يا دوستان و آشنايان مورد اعتمادتان را مطلع سازيد تا حواسشان به منزل شما باشد.

مهمتر از همه، زمانی كه شهر را ترك می‌كنيد، آثاری از عدم حضورتان به جای نگذاريد. اين عمل فقط سارقان را به سمت منزل شما جذب می‌كند. به عنوان مثال روی منشی تلفن خود پيام «ما مسافرت هستيم، لطفاً بعد از شنيدن بوق پيغام بگذاريد» و از اين قبيل قرار ندهيد. همچنين از انبار شدن اقلام پستی در صندوق پستيتان جلوگيری کنيد. همچنين اگر در خانه ويلایی زندگی می‌كنيد، پیش از سفر در صورت وجود چمن‌ها را كوتاه كنيد.

از دوستان و آشنايان خود بخواهيد كه اقلام پستی را جمع‌آوری كنند. اگر در فصل زمستان به سر می‌بريد، از كسی بخواهيد برف‌های جلوی در منزل شما را پارو كند.  

   روش پنجم: از پليس كمك بخواهيد

پليس می‌تواند به عنوان يك نيروی پيشگيرانه قبل از اينكه جرمی ‌صورت پذيرد، شما را ياری كند. به عنوان مثال در ايام عيد نوروز به عنوان يك تمهيد پيشگيرانه، در تهران بزرگ حمل و نقل اسباب و اثاثيه تنها با مجوز كلانتری محل امكانپذير است. در كشورهای پيشرفته نيز افراد قبل از رفتن به سفر، می‌توانند از پليس درخواست كنند كه درطول سفر گشت خودرويی خود را در ساعات مختلف شبانه‌روز به دور و اطراف منزل آنها بفرستد. يكی ديگر از تمهيدات پليس به كارگيری پليس پياده به جای پليس سواره است. از ديگر خدمات پيشگيرانه پليس در كشورهای پيشرفته اعزام مأمور پيشگيری از جرم جهت بررسی سطح امنيتی اماكن و ايراد روش‌هايی جهت افزايش ضريب امنيتی اماكن است.

    روش ششم: حياط منزل را ايمن سازيد

سبزه‌های بلند يا درختان هرس نشده بهترين مكان برای كمين مجرمان جهت اطمينان از خروج شما از منزل قبل از اقدام به سرقت است. اشتباه نكنيد! منظور ما اين نيست كه تمام پوشش گياهی منزلتان را نابود كنيد. كافي است همه آنها را هرس شده و مرتب نگه داريد.
شاخه‌های درختان بلندی كه تا مجاورت طبقات فوقانی منزلتان كشيده می‌شوند را قطع کنید. اين عمل باعث می‌شود كه سارقان نتوانند برای نفوذ به طبقات فوقانی از درخت استفاده کنند. همچنين بريدن شاخه‌ها و مورت‌های بزرگ موجب می‌شود كه سايه‌های بزرگ جهت پنهان شدن سارقان ايجاد نشود.

چنين تمهيدات امنيتی را جلوگيری از جرم از طريق طراحی محيط می‌نامند. هدف از اين استراتژی اين است كه محيط بيرون به گونه‌یی طراحی شود كه ارتكاب جرم را با مشكل مواجه كند. پايه و اساس اين استراتژی بر چهار اصل استوار است:

 مراقبت طبيعی - معابر ورود به منزلتان كاملاً در معرض ديد باشند به گونه‌یی كه كسی نتواند دزدكی وارد شود.

 ايمن‌سازی منطقه‌یی - طراحی دورنما به گونه‌یی که محدوده تحت مالكيت شما كاملاً مشخص و مجزا باشد.

 كنترل طبيعی دسترسی – ايجاد مانع جهت دسترسی به ملك. به عنوان مثال استفاده از مورت يا پوشش گياهی خاردار در دور و اطراف منزل و حياط.

 مقاوم‌سازی هدفمند – استفاده از سيستم‌های حفاظتی منزل، در و پنجره‌های حفاظ‌دار و قفل‌های شب بند.


 روش هفتم: كليدهای يدك را در دسترس قرار ندهيد

ممكن است نگه داشتن كليد يدك زير گلدان، پادری يا درون كفش يا جاكفشی در مواقعی كه كليدهای خود را فراموش كنيد، فكر بكری به نظر برسد، اما با اين كار دعوتنامه رسمی‌ برای ورود بی‌دغدغه سارقان به منزل خود صادر کرده‌ايد. همچنین بسيار محتمل است كه شخصی هنگام درآوردن كليد از مخفیگاه، شما را ببيند و بدين ترتيب مخفیگاه لو رود.

در عوض كليد يدك را به يكی از همسايگان يا دوستان مورد اعتماد كه در نزديكی شما سكونت دارند، جهت نگهداری در جای امنی امانت دهيد. از آنجا كه امروزه بیشتر افراد صاحب تلفن همراه هستند، می‌توانيد هنگام پشت در ماندن از آنها درخواست كمك كنيد يا قبل از مراجعه با آنها تماس بگيريد تا مطمئن شويد كه حضور دارند. همچنین می‌توانيد كليدهای يدك را در گاوصندوقی خارج از منزل نگهداری کنید.

   روش هشتم: در و پنجره‌های كشويی را ايمن سازيد

نفوذ به در و پنجره‌های كشويی‌ قديمی ‌با خارج کردن آنها از قابشان حتی زمانی كه قفل هستند به راحتی امكان‌پذير است. انجام اين عمل با درب و پنجره‌های كشويی جديد مشكل تر است، اما در هر صورت بهتر است آنها را ايمن سازيد، چراكه منظره وسوسه‌انگيزی برای سارقان هستند. ميله يا قطعه چوب محكمی‌ را در ريل پشت پنجره قرار داده و ثابت كنيد، به گونه‌یی كه حتی اگر قفل شكسته شد، باز هم پنجره يا در مسدود مانده و حركت نكند.
اگرچه بايد قبل از خروج از منزل از بسته بودن تمامی پنجره‌ها اطمينان حاصل كنيد، اما برای محكم‌كاری می‌توانيد پين يا ميخی را به گونه‌یی در مجاورت آنها نصب كنيد كه پنجره بيشتر از حد مشخصی باز نشود. اين عمل ضريب امنيت بيشتری را هنگامی ‌كه سارق شيشه را درآورده يا شما پنجره را قفل نكرده باشيد، فراهم می‌كند.

 فراموش نكنيد كه به هيچ وجه آدرس يا مدارك شناسايی به همراه كليدهای خود نداشته باشيد، چراكه در صورت مفقود شدن، افراد را مستقيماً به منزل شما هدايت می‌كند.

     روش نهم: صحنه‌سازی كنيد

اگر سارقان تشخيص دهند كه كسی در منزل حاضر است، به احتمال زياد برای سرقت از منزل ريسك نخواهند كرد. همان طور كه گفته شد بيشتر سرقت‌ها از منزل زمانی اتفاق می‌افتد كه افراد خارج از منزل، در محل كار يا سفر به سر می‌برند. به همين علت زمانی كه خارج از منزل هستيد، اين توهم را ايجاد كنيد كه كسی در منزل حضور دارد. به عنوان مثال می‌توانيد چراغ منزل به همراه موسيقی مورد علاقه‌تان يا تلويزيون را روشن نگه داريد. البته اگر قصد داريد با عدم صرفه‌جويی در مصرف برق هميار وزارت محترم نيرو نباشيد، بهتر است از لامپ‌های فلورسنت مهتابی يا كم مصرف كه برق كمتری مصرف کرده و برای محيط زيست ضرر ندارند، استفاده کنید.

همچنین می‌توانيد با نصب برچسب سيستم حفاظتی منزل در معرض ديد عموم توهم ديگری ايجاد كنيد. اين عمل شما به هيچ وجه تضمين نمی‌كند كه سارقان صحت وجود يا عملكرد سيستم حفاظتی منزل شما را وارسی نكنند، اما ممكن است آنها را مردد كند.

   روش دهم: نمايش ندهيد

قرار دادن وسايل مختلف در حياط و در معرض ديد عموم می‌تواند به راحتی سارقان را مانند مشتريان بازار حراجی به ملك شما حمله ور كند. قبل از هر چيز اگر دوچرخه يا اسكوتری داريد كه يك شخص می‌تواند به راحتی بر آن سوار شده و متواری شود، آن را در گاراژ يا پاركينگ منزل خود قرار دهيد. پس از خريد اجناس بزرگ و گران قيمت نظير تلويزيون پلاسما يا ساير وسايل الكترونيك قيمتی، جعبه آن را جلوی در منزل كنار ساير زباله‌ها قرار ندهيد. اين عمل به افراد يادآوری می‌كند كه شما مالك وسيله‌یی بسيار نو هستيد كه می‌توان آن را در بازار به راحتی به پول نقد تبديل كرد. همچنین آنها را كنجكاو می‌كند كه چه چيزهای ارزشمند ديگری در منزلتان نگهداری می‌كنيد.

ممكن است وسايل بيش از حدی در معرض ديد افرادی كه از جلوی منزل شما گذر می‌كنند، قرار داده باشيد. پرده‌ها را باز كنيد و از بيرون، دور و اطراف منزل خود را ديد زده و ببينيد چه وسايلی در معرض ديد عموم هستند؟ در صورتی كه تعدادی از اقلام قيمتی در معرض ديد همگان يا در نزديكی پنجره‌ها هستند، شايد بهتر باشد به فكر يك تغيير دكوراسيون اجمالی باشید تا آنها را از ديد خارج کنید.
در پايان اگر به تازگی بازسازی، بنايی، نقاشی يا هر كار ديگری انجام داده‌ايد كه كليد منزل در دسترس افراد غريبه بوده است، حتماً قفل را تعويض کنید.

منبع :
عصر ایران

در صورتی که نیاز به خدمات کلید و قفل برای امن سازی منزل خود در برابر سارقان و یا قصد خرید و نصب قفل های ضد سرقت دارید، همین حالا با کلیدسازی ماهان تماس بگیرید. کلیدسازی شبانه روزی و سیار ماهان آمادگی لازم برای اعزام نیرو در زمانی که سارقان به درب یا قفل منزلتان آسیب وارد نموده اند، دارد. لطفا با شماره 970 0919 0912 ما در تماس باشید!

 

نظرات
ارسال نظر